Czy opakowanie ma znaczenie? To pytanie zadają sobie zarówno producenci towarów jak i ich konsumenci. Przecież chodzi o to co jest w środku. Czy w tej sytuacji jest sens inwestować w pudełko, torbę, kartonik, które i tak zapewne zostaną wyrzucone? Zdecydowanie tak. Ekologiczne opakowania do produktów to konkretne działanie na rzecz naszej planety, które przynosi korzyści wszystkim stronom procesu zakupowego.
Jakie opakowania uznać można za ekologiczne?
Istnieją dwa kierunki w ekologicznym pakowaniu produktów. Jeden z nich, to używanie opakowań, które w 100% poddać można recyclingowi, drugie zaś, to materiały, których użyć można wielokrotnie, niekoniecznie do pakowania tego samego towaru. W obu przypadkach surowcem do produkcji ekologicznych opakowań mogą być na przykład papier i tektura.
Nie zapominajmy również o nadruku. Musi być on nośnikiem informacji o znajdującym się w środku produkcie, powinien być atrakcyjny i zachęcający do zakupu, ale jednocześnie powinien być wykonany za pomocą tuszy bezpiecznych dla środowiska. Warto pamiętać, że im mniej kolorów, tym mniej szkodliwych substancji trafia do kanalizacji, wód gruntowych czy gleby.
Zapakowanie produktów w opakowania ekologiczne, typu kartonik, pozwala także na ich wygodny i szybki załadunek, oraz na optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej w przypadku ich transportowania.
Korzyści, jakie oferują opakowania ekologiczne do produktów i towarów handlowych
Ekologiczne pudełka pomagają przede wszystkim zmniejszyć negatywny wpływ człowieka na środowisko. Powstały z materiałów biodegradowalnych, dlatego rozkładają się szybko i nie powodują powiększania się ogólnoświatowej masy odpadów. Można je także ponownie przerobić – zużyte pudełko stanowi makulaturę, która jest podstawowym surowcem do produkcji papieru, z którego powstaje tektura. A z tektury ponownie wykonać można kartonowe pudełko. W ten sposób opakowania ekologiczne nie trafiają na wysypisko, lecz zyskują nowe życie.
Świadomy wybór opakowania przyjaznego dla środowiska to także:
- odpowiedź na ekologiczne oczekiwania konsumentów,
- budowanie ich lojalności,
- zmniejszenie śladu węglowego,
- optymalizacja ogólnych kosztów wytworzenia,
- redukcja opłat środowiskowych,
- dostosowanie działalności firmy do panujących na rynku trendów.
Wybierając ekologiczne opakowania do własnych produktów, przedsiębiorca nadaje swojej firmie kurs na przyszłość, ograniczając zanieczyszczenie środowiska, nadmierne zużycie jego zasobów i negatywne zmiany klimatyczne. Zachęca też swoich klientów do proekologicznych zachowań i dokonywania każdego dnia wyborów, które służą środowisku naturalnemu.